(Please scroll down for Exhibitions, Interviews, etc.)

Vita

Born in 1965, grew up in Göttingen (Germany). Academic, but (mostly) self-taught in art.  Now at home in Winsen / Luhe,  in the country side in the South of Hamburg.

 

Life and Work:

Since 2021: Full time artist.

Before 2021:
Programm management languages at Adult Education Center Goslar, and Agency for Adult and Further Education in Hannover, Germany.

Life and work in Palau, Sri Lanka, Thailand, and many years in Japan:

Adult education (Goethe-Institut Tokyo, Japanese Universities and Language Training Center of the Japanese Ministry of Foreign Affairs).

Radio work (NHK World Japan: news casting, conception and moderation of cultural program “Japanorama”).

Higher education started in California, USA, in between in Granada, Spain,  finished in Göttingen, Germany.

Born and raised in Göttingen, Germany.

 

About myself:

Collector, seeker. Wanderer. And change-visible-maker. Obsessed with details and the little things. Connector of cultures, enthusiastic about languages. Learner, wonderer, mother. Driven by curiosity.

Academic, but self-taught in art…according to conventional criteria. A good mixture: openness and freshness paired with knowledge, standards, rules and experience.

About my art:

By focusing on the normal and the overlooked and by putting things into a new context, the absurd becomes recognizable and the overlooked becomes perceptible. By lining up things that are supposedly the same, differences become visible. The anonomous becomes an individual. Questions arise – as if by themselves.

I place many things in the form of a circle. No beginning, no end. Symbol of all life. Many of my circles are not arranged in the center of my canvas, because many things are out of center I feel. Critical. After many excursions into various materials and forms, I have arrived at the way of working, with which I feel at home. And with this I come close to my artistic beginnings. So obviously also on my personal way important: the circle.

DEUTSCH

Über mich: Sammlerin, Sucherin. Wandlerin. Und Wandel Sichtbar-Macherin. Besessen von Details und von den kleinen Dingen. Verbinderin von Kulturen, begeistert von Sprachen. Lernerin, Staunerin, Mutter. Getrieben von Neugierde.

Akademikerin, aber in der Kunst nach herkömmlichen Kriterien Autodidaktin. Eine gute Mischung: Offenheit und Frische gepaart mit Wissen, Standards, Regeln und Erfahrung.

Über meine Kunst: Indem ich Normales und Übersehenes in den Mittelpunkt stelle und Dinge in neuen Kontext setze, wird Absurdes erkenn- und Übersehenes wahrnehmbar. Dadurch, dass ich vermeindlich Gleiches aufreihe, werden Unterschiede sichtbar. Dadurch stellen sich Fragen – wie von allein.

Ich stelle Vieles in die Kreisform. Kein Anfang, kein Ende. Symbol allen Lebens. Viele meiner Kreise nicht mittig angeordnet, denn so einiges ist aus der Mitte geraten. Kritisch. Nach vielen Ausflügen in diverse Materialien und Formen bin ich bei der Art zu arbeiten angelangt, bei der ich mich zuhause fühle. Und komme hiermit meinen künstlerischen Anfängen wieder nahe. Also offenbar auch auf meinem persönlichen Weg wichtig: der Kreis.

Über meinen Weg: Es ist das tiefe Eintauchen in andere Kulturen, das meinen Blick auf  Details und die Natur gelenkt hat. Jahrelanger Aufenthalt in Japan. In Kalifornien, Spanien und Palau. In Thailand und Sri Lanka. Andere Natur und neuer Umgang mit ihr. All das hat mich tief geprägt.

Der Sprung von Tokyo, einer der größten und schrillsten Städte der Welt, zunächst in das schwermütig-beschauliche Goslar im düsteren Harz vertiefte meine künstlerische Auseinandersetzung mit Welt und Umwelt und dort begann meine Arbeit, Zusammenhänge zu suchen.

Es sind auch diese räumlichen Sprünge in meinem Leben, die mich auf die Spur des überall gegenwärtigen Wandels gebracht haben. Wandel, der notwendig ist für Wachstum und Entwicklung, der immer und überall präsent ist. Aber anstatt, dass uns diese Konstante nährt und stützt, macht sie uns Angst – ein faszinierendes Rätsel.

Wandel auch in meinem Leben: das erste Mal sesshaft, Wurzeln geschlagen. Einhergehend mit der Entscheidung, die Sicherheit eines festen Arbeitsplatzes aufzugeben, um die Möglichkeit zu haben, mein Leben so frei wie möglich gestalten zu können. 

Jetzt zuhause auf dem Land südlich der wundervollen Stadt Hamburgs. 

Foto: Mathias Mensch

Exhibitions – Ausstellungen:

2024:

January 9th – Januar 27th 2024: “Die Neuen
GEDOK Hamburg; [group], Hamburg (Germany)

January 25th – February 11th 2024: “Ohne weitere Schäden
BBK-Lüneburg; [group], Lueneburg (Germany)

April 25th – May 17th 27th 2024: “Graphit
GEDOK Hamburg; [group], Hamburg (Germany)

100 Blickwinkel, [group], ongoing from 2021; Millerntorstadion, Hamburg (Germany)

2023:

Wundersame Wandlungen [solo], Wälderhaus Hamburg (Germany)

Spiegelwerke [group], Beelitz-Heilstätten  (Germany)

zeit.lupe [solo], Künstlerhaus Hooksiel, Wangerland, Hooksiel (Germany)

Lebensräume [group], BBK Lüneburg; Lueneburg (Germany)

100 Blickwinkel, [group], ongoing from 2021; Millerntorstadion, Hamburg (Germany)

2022:

Vom Wesen und Wandel [solo], Villa Blunk, Wriezen (Germany)

International Affairs, [group], Rathenau Hallen, Berlin (Germany)

Zeit – perspektivisch, [2 person exhib.] Beelitz-Heilstätten (Germany)

Millerntor Gallery, [group], Millerntorstadion, Hamburg (Germany)

100 Blickwinkel, [group], ongoing from 2021; Millerntorstadion, Hamburg (Germany)

2021

26. Kunstmesse at Frauenmuseum Bonn, [group], (Germany)

Papier Global V, [group], Triennale, Stadtmuseum & Handwerksmuseum, Deggendorf (Germany)

Galerie Anne Zimmer, [group], (Germany)

Galerie bis ans meer, [group], Rerik, (Germany)

Live. Love. Create Summit 2021, [summit], (online)

Approach, Toyota City Folk Crafts Museum, [group], Toyota City (Japan)

100 Blickwinkel, [group], Millerntorstadion, Hamburg (Germany)

2020

Galerie Anne Zimmer, [group], Hamburg, (Germany)

Nominated for the following two exhibitions, both cancelled due to COVID:
Millerntor Gallery, Millerntorstadion, Hamburg (Germany)

HanseArt Kunstmesse,  Musik und Kongresshalle, Lübeck (Germany)

2019

Galerie Anne Zimmer, [group],Hamburg, (Germany)

Four Artists Exhibition, Galerie Esfandiary, [group], Lüneburg (Germany)

altonale Kunstherbst,[group], Henkel/Schwartzkopff-Gelände, Hamburg (Germany)

2005 – 2007

Exhibitions with kig Goslar; in: Wulften, Osterode, Herzberg, Goslar [group] (Germany)

 

Memberships – Mitgliedschaften:

Since 2023: Member of BBK Lueneburg.

Since 2023: Member of GEDOK Hamburg.

Since 2019: Member of IAPMA (International Association of Hand Papermakers and Paper Artists); for my IAPMA-Galerie: click here.

2020 – 2023: Member of ETN – European Textile Network

RESIDENCIES/Scholarships – Residenzen/Stipendien:

August to October 2023: Künstlerhaus Hooksiel (Scholarship); Wangerland, Hooksiel (Germany)

April 2023: Kloster Dornach (Scholarship); Dornach (Switzerland) 

CATALOGUES / KATALOGE 

Ohne weitere Schäden – Die “Neuen” im BBK Lüneburg stellen sich vor. Hrsg.: BBK Niedersachsen e.V. 2024; ISBN: 978-3-9826033-1-5

Stephanie Hüllmann – Zeit.Lupe. Hrsg.: Renate Janßen-Niemann, Künstlerhaus Hoosiel 2023; ISBN: 978-3-936691-90-0

Lebensräume – 8 Künstlerinnen und Künstler, 8 Positionen. Hrsg.: BBK Niedersachsen e.V. 2023; ISBN: 978-3-00-077029-6

INTERVIEWS & PUBLICATIONS/Veröffentlichungen:

in: Kunst & Kakao Podcast: Der Atem des Wandels; 30. Oktober 2023; Interview

in: Beitrag ab Minute 20(!) in Fernsehsendung NDR Hallo Niedersachsen, am 8. Oktober 2023; Interview 

in: NDR Kulturspiegel: “Portrait der Künstlerin Stephanie Hüllmann; August 2023 (Wiederholung im Podcast)

in: Podcast “näher dran“, August 23rd, 2023; Interview 

in: Magazin Holunderelfe, December 2022; Interview 

in: Art-Blog “Ich liebe Kunst”: Stephanie Hüllmann – die Ästhetik des Wandels; 07. Dezember 2021

in: IAPMA Bulletin 60: “POWER,  2020, p. 31 (Studio and Focus) and p. 50 (“The Power of Art“)

in: Podcast “Authentic Obsessions“, 1. December 2020: interview

in: 24-hour Instagram-Takeover of “Millerntor Gallery“, 15.11.2020; saved as: “Highlight #8.

in:Bluebee Magazin“, publisher: Bluebee-Gallery, GB; November 2020 “Hyacinth”, S. 60-61:

together with: publisher “Save the Oceans” and “Viva con Agua“: “Diatom III” as Cover of Notebook; July 2020; All information: here.

in: “Künstlerportraits” von Mathias Mensch, December 2019.

in:Sew Somerset“, Publisher: Stampington, USA; Summer Edition 2018

in:Artists of Social Media“, Publisher: Thirty5Eleven, Megan Bauer, USA; 2017

PODCAST “Atelier-Talk”

since April 2021: Art Podcast: “Atelier-Talk “- a podcast with many topics related to art. And with many interview guests.

 

REFERENCES – REFERENZEN:

„Nichts ist so beständig wie der Wandel“. (Heraklit)
Die Ästhetik des Wandels der bildenden Künstlerin Stephanie Hüllmann
Elegant, feinfühlig, sensibel, ästhetisch – das sind Attribute, die für die Kunstwerke von Stephanie Hüllmann passend sind. Sie beschreiben viel und dennoch nicht annährend das, was die Kunstwerke so eindrucksvoll macht. […]”   Der ganze Text: hier.
Dr. Susanne Schieble (Literaturwissenschaftlerin, Dozentin, Autorin und Präsidentin der Deutsch-Japanischen Gesellschaft Hannover Chado-Kai e.V) im Juli 2021